manotantens strategier

lördag 15 augusti 2009

Utmaning


Blev utmanad, av saom att lista 15 minnesvärda böcker... KUL!

"Regler" finns: "Fifteen books you've read that will always stick with you. First fifteen you can recall in no more than 15 minutes."

Grejen var den att jag mindes 22 böcker/författare på kanske 6,5 minuter... De flesta läste jag för länge sen... och det är ju lite "oroväckande"... att jag knappt minns de böcker jag läst på senare tid.

I och för sig har jag inte läst lika mycket de sista åren som jag gjorde förr då jag hade örnögon och läste nätterna igenom.
Nu löser jag sudoku, med läsglasögon och bloggar eller försöker faktiskt sova ibland... så där som vanligt folk gör om nätterna... mest för att jag inte har möjlighet att göra det på dagarna längre... Det är det sämsta med mitt svensson-jobb tycker jag... att det tar så mycket av den dagtid jag borde sova!!!

Jaja, listan är spretig och det är ju bra... mångsidig liksom...
De här böckerna var dem jag kom på först, helt utan inbördes rangordning förståss...
(länkat till författarna)

15 böcker jag minns:

Carlos Castaneda; Berättelser om makt (och alla de andra 8 "hardcore flummiga" i serien om yacui indianen Don Juan Matus)

Norman Mailer; Hårda killar dansar inte (eg tror jag den poppade upp mest pga vad som hände runt mig när jag läste den... men miljöbeskrivningen sitter så gjuten att det känns som om jag varit där på Cap Cod)

Doris Lessing; Instruktion för nedstigning i helvetet (rätt tuff läsning)

Hans-Eric Hellberg; Puss (och Kram förståss, dem minns jag så väl!)

Annie E Proulx; Sjöfartsnytt (förståss!!!)

Birgitta Stenberg; Spanska trappan (och Mikael o poeten, Kärlek i Europa, Apelsinmannen etc... hon är big favvo faktiskt)

Shere Hite; Hite-rapporten om kvinnor (stooor aha-upplevelse i de senare tonåren... och som, tillika favvon, Erica Jong sa: Den kan bli en lika effektiv murbräcka som Kinsey-rapporten (som jag förresten också plöjde). Kvinnor som läser den får sin sexuella självkänsla enormt styrkt och om tillräckligt många män läser den kommer kvaliten på sex att förbättras.)

Jerzy Kosinski; Flipper ("major" upplevelse för 10-15 år sen)

Mika Waltari; Sinuhe egyptiern (finskt och läsvärt och klassiskt och förvånansvärt humoristiskt (!)... minns den så väääl)

Leena Lander; Den glada hemkomstens boplatser (vacker och hård på samma gång... och finlandssvensk)

Michail Bulgakov; Mästaren och Margarita (rysk och klassisk och djävulsk så det räcker...)

Bear heart o Molly Larkin; Vinden är min mor (en indiansk shamans liv och lära; vacker, vacker och otroligt humoristisk)

Richard Bach; Bron mellan då och sedan (flummigt och härligt... man bara sveps med i alla hans böcker)

Marguerite Duras; Älskaren (har också fastnat i mina synapsmembran... passion!)

Hermann Hesse; Demian (och Stäppvargen förståss, dem kommer vi ju inte undan)

John Irwing; Släpp björnarna loss (ja och alla andra som: Hotel new Hampshire, En bön för Owen Meany, Änka för ett år, Welterviktsäktenskapet...)


Det var det!
Oooops, det vart ju sexton när jag räknade nu... shit då måste jag nog lista alla andra favvoförfattare med minnesvärda böcker som inte kom med... kan inte låta bli:
Göran Thunström, Anais Nin, Charles Bukowski, Jack Kerouac, Shiley MacLaine, Susanne Brögger, Leonard Cohen, Douglas Adams, Henry, Miller, Kurt Vonnegut, Arundhati Roy, Kjell Westö, Jan Wollkers, Marilyn French, Sylvia Plath, L-F Celine, Theodor Kallifatides, Ulf Lundell, Marianne Alopaeus... nej, sorry nu ska jag sluta!

Ja, och så ska man helst skicka utmaningen vidare... till 15 andra... men jag tror inte jag känner så många som skulle vilja göra en sån här lista... men kanske, kanske:

Disco-Irene (läser ju mycket)
Blipp (gravid storläsare, tror jag)
Kajsa (är väl bibliotekarie el nåt?)
Rosa Grep (stallets mest humoristiska!)
Jenny (litterär lärare)
Isabella (underfundig o skönsjungande)
Syster Å (läst böcker sen hon var 5!!! (du får ju lista i kommentarsfältet då...och Lydia med))
Fanny (har ju väldigt mycket annat för dig just nu med studier o studentliv, dock...(puss föressten))
Tina, Eeva-Mia, FRI-vänner och syster A... om ni ser det här... känn er utmanade ni med!

Sen har jag inte nog inte fler läsare här som skulle vilja anta en sån utmaning men OM ni vill det så blir jag glad juh!!!
Bara "tanter" blev det... vet att jag har kanske 4-5 manliga läsare då o då och det vore ju ännu roligare om Ni antog utmaningen!!!





8 kommentarer:

Blipp sa...

Ha, detta skall bli roligt, man kan se att vi tillhör samma generation men du minns flumm mer än jag, fast jag kommer ihåg Däniken.....

Irene sa...

Tack! Vad kul. Just nu är det helt tomt. Får fundera vilka jag ska lista. jag är rätt bra på att glömma när jag läst..

Tina sa...

Jag har inget minne, så jag skulle aldrig kunna göra en sån lista. Filmer, böcker bara försvinner när jag är klar med dom. Fast jag kommer ihåg om jag skulle läsa en gång till, annars hade det ju varit praktiskt att ha en bok som man kunde läsa om o om igen:D

Kajsa sa...

Jag antar också utmaningen. De första 15 böcker som jag kan komma på som jag minns (vare sig jag vill eller inte, som jag tolkar det?) på 15 minuter.

Unknown sa...

va roligt! ska bli spännande att läsa era listor!!!
tina, din ide om en bok att läsa om o om igen är härlig o går lite i samma spår som min ide om att äta och sova EN gång i månaden bara...
men göra det ordentligt; äta en hel dag och sen sova 4-5 dagar i sträck för att kunna göra allt man vill sen... utan att störas eller avbrytas av trivialiteter som mat o sömn...

Rosa Grep sa...

Jag ska också göra en lista men jag lutar åt Tinas håll, att böckerna flyger ur huvudet när man är klar. Men det finns ju några som naglar sig fast...

Det kommer helt klart ta mer än 15 minuter dock. 15 dagar kanske?

Isabella sa...

Ja! Vad kul! Jag har inte blivit utmanad på jättelänge! Antar utmaningen! Fast det kan ta ett par dar.

manotanten sa...

kul!

 
web statistics