manotantens strategier

torsdag 6 augusti 2009

Sånt tar tid

Om man (som jag) tillhör dem som går genom livet med en ständig känsla av att man glömt något; att man missat nån tid eller ett möte, att man kanske inte låste sadelkammardörren, att man glömde spisen, kaffebryggaren, duschen(!) eller tvättmaskinen på; att man sa nåt dumt som någon missförstod, att man förlagt nycklar/pengar/mobil nånstans...

Ja då går det åt en
hel del tid till att diskutera med sig själv:

-Att argumentera och försöka övertyga sig själv att det är onödigt arbete att gå tillbaka och kontrollera en gång till om grinden/dörren/porten, verkligen är stängd, vilket den ju är, 99.9 % av gångerna... det vet jag, för går/cyklar/kör tillbaka och kollar det gör jag ju, 100 % av gångerna... sånt tar tid.

-Att analysera och debattera med sina andra jag om huruvida någon missförstod det man sa, vilket de antagligen väldigt sällan gjorde eftersom de 99,9 % av gångerna är upptagna med att analysera vad de själva sagt o gjort... Men sånt tar tid.

-Att allvarsprata med och tillrättavisa sitt stackars jag... tar tid.

-Att alltid springa hit o dit och hämta saker man glömt och torka saker man spillt och fixa saker i sista röda minuten... tar verkligen tid.

Ja, Herregud vad sånt tar tid...

Tänk om man vore så där välorganiserad och förberedd och redo som... "the others"...
Ja, nästan så främmande ter de sig "de andra"... de ordentliga... lite alien faktiskt.

sonens händer jun 09


Har haft hemskt, otroligt, mycket att göra och har fortfarande... sånt som tar tid.
MEN lite har jag betat av nu, och det har jag minsann hört att man hellre ska tänka på allt man gjort och glädjas över det... än att bara våndas över allt som är kvar. För det tar ju aldrig slut liksom; inte förrns man trillar av pinn...

Till råga på allt är Mano oroväckande halt hf, sen två dagar nu. Vet inte vad som kan ha hänt, men eftersom det inte blivit bättre alls sen vi märkte det så blir det nog till att ringa dyra veterinären...

Innan helgen då (!) för veckoslut är han/hon ju ÄNNU dyrare som vi alla känner till... iaf vi som har med hästar att göra...
Vi vet minsann vi, att hästar med förtjusning blir sjuka/skadar sig på lördag eller söndag kvällar... 99,9 % av gångerna.

11 kommentarer:

Irene sa...

Låter inte så kul med Manos ben. Hoppas det är ngt "enkelt". Ja Murphys lag gäller när hästar blir sjuka. Miranda fick kolik lör kväll, vi fick köra till Skara 18 mil, vet fick ringas in osv. Det gick på MÅNGA tusen...
Du har rätt, att glädjas för det man gjort är bättre än gräma sig för det man inte gjort, bara 2 olika synsätt..

manotanten sa...

Ja så är det ju...

Har ringt veterinär iaf nu... kom fram till att han får stå inne, lindad i natt och så ringer jag dem i morgon igen så får nån komma ut o titta... men är det misstänkt senskada så blir det ju ultraljud på klinik iaf och det är ett PROJEKT (!!!)... låna transport, ta ledigt från jobbet och ändå missa kliniktiden pga att Mano inte behagar stå kvar i transporten när man ska lägga för bommen... det har ju hänt förr liksom! Helt jäkla omöjlig är han envis o uthållig som få.
Där fick vi för att inte ha hållit i lastträningen...
*suckar djupt*

Irene sa...

Kanske distriktsvet. kan komma ut till dig o kolla först? Kanske vila + lite Fenylbutazon/Finadyne att prova med??

Tina sa...

Tråkigt med Mano. Jag håller tummarna att det inte är någon senskada. Transporten är ju bara att låna. Fast just nu står den hemma som sopcontainer. Men du lär väl knappast åka i morgon så jag hinner säkert tömma den.
Latningen, jaaaa.... vi får väl hoppas att han i så fall inser allvaret.

Daniel sa...

Tråkigt med Mano!
Håller tummarna för att det e en lindrig skada som inte krävs längre behandling!

manotanten sa...

Ja, hoppas på det bästa...
Han gick faktiskt ngt bättre i dag, inte varm eller så heller...
Distr.vet var här iaf och hon kunde ju inte säga ngt med säkerhet, som det brukar vara... Diskuterade lite hit o dit...
Mano går nu på kort men intensiv butta-kur över helgen och om hältan sen är oförändrat efter att Buttan slutat påverka så blir det väl ett klinikbesök för ultraljud...
tja vi får se... han står inne, lindad nu iaf går i hagen tills med Bonzaij några timmar på morgonen och några på kvällen...

Blipp sa...

Men du, finns det någonting annat i livet än tid? Du har ju ofattbara mängder att slösa på vad du vill t ex på att noja, det är ju du liksom, eller? Priset för att vår hjärna är lite större än hos andra djur - detta ständiga metatänkande, men det gör oss till människor o tänk om du skulle bli en sån där sorglös sort vem skulle då skriva texter om natthästar?

Unknown sa...

Nä, du har rätt... nån sorglös sort blir jag aldrig och vill nog inte bli heller... men det skulle ju spara tid till att städa, tvätta, damma, skura, vika, hacka, steka, koka, diska, svabba... neeeh, då nojar jag hellre!!! Mer bestående arbete det...

Rosa Grep sa...

Hejar på buttakuren, heja heja!

För övrigt, det där med att fundera och ifrågasätta om man stängde sadelkammardörren, om man stängde av spisen osv, jag tror det blir så för att man gör så mycket samtidigt, för att tankarna fladdrar runt i huvudet medan man gör saker så det är bara det undermedvetna som registrerar vad man faktiskt gör, det går på ren rutin att stänga dörren. Kanske det är därför det blir så virrigt om man är två där, vem stängde egentligen dörren?

Nu förtiden funderar jag inte utan går direkt och dubbelkollar, säger det gärna högt för mig själv också: "Dörren är stängd" eller tittar intensivt på låset för att kunna frammana den bilden i huvudet när jag börjar ifrågasätta igen.

Men vi fladdriga, virriga, kaotiska människor har säkerligen många fördelar med. Många stökisar jag känner är kreativa och spontana. Fast vi kan ju vara ordningsamma med, precis som de kan vara fladdriga... alla är vi olika fast egentligen är vi ganska lika när det kommer till kritan.

Och det finns ett uttryck jag älskar att använda, när folk klagar på hur ostädat jag har det;

"Städning är för idioter, genier behärskar även kaos."

Minns inte vart jag hört det, men skulle kunna skriva det på min ytterdörr, som en liten varning för vad som väntar här inne...

Unknown sa...

DET uttrycket var ju bara bäst och stämmer också!!!
Det är bara när jag är lite "ur led" som jag lider av att det är ostädat o så... när jag är som mest genial ;) behärskar jag vilket kaos som helst nästan!
Då är heeelt andra saker prio 1 o 2 o 3 o o 4 o 5 ....
Härligt!!!

Blipp sa...

Ordnung ist fur kleine geist, kaos must man behershen! Min tyska har liksom trillat ut, men något åt det hållet stod det på vår köksvägg när jag var barn, o Gråt inte - forska! satte mamma ovanför min säng, hon underlättade för sig på nåt sätt.....

 
web statistics