manotantens strategier

måndag 1 mars 2010

Fazer



Ah, min barndoms favorit. Da Capo.

Länge, länge sen jag var i Helsingfors nu o gick på dyra Fazer's konditori på Glogatan 3.
Sedan 1891 har det funnits på samma ställe och det är nästan alltid fullt vad jag minns från den tiden då jag jobbade som croupiere på Finlandsbåtarna o var i Hesa varannan dag.

Wienernougat har man gjort sen 1904, läste jag. Och största, största upplevelsen; Mignonägg, sen 1896. Handgjorda fortfarande... äkta äggskal fyllda med alldeles underbart ljuvlig nougatchoklad.

Karl Fazers motto var att inte bara uppfylla kundens önskningar utan även överträffa dem och det har han ju gjort. Fazer har hjälpt mig genom livets alla faser. Verkligen.

Just nu vill jag ha Kinapuffar... baske mig om jag inte får åka iväg i snömodden o införskaffa...

11 kommentarer:

Kajsa sa...

Själv skulle jag gärna vilja ha en Marlboro light. Hur går det med din rökning förresten?

Rosa Grep sa...

Aaah Fazer, vilken drömkarl! Köper gärna chokladkakorna och slurpar i mig, slurpade en snabbt i fredags på bussen. Folk stirrade avundsjukt såklart.

Irene sa...

Kom till att tänka på chokladpåskägg. Goa. Men det är väl Anthon Berg det.

Syster sa...

Jag säger bara Jim!

Sfinxen46 sa...

Da capo! Det säger Allt! En gång till! eller Mer!

Men vilket språk kommer da capo ifrån? Är det finskt eller svenskt? Kan inte hitta det någonstans. Man brukar väl använda det när man ber någon spela en sak en gång till, har jag för mig. Det finns oxå ett radioprogram på 4an också som heter Da capo som spelar musik från 50 talet.

Minns oxå Da capo från Ålandsbåtarna och allt godis som man är uppväxt med därifrån. Därav dagens form ;)

Pia sa...

Hej!
Ramlade in i Din härliga blogg av en slump och kommer garanterat att komma tillbaka.
Jag är finska och för mig är Fazer kungen av allt godis. Det finns inte godare salmiak än Fazers!

Ha en underbar fortsättning på veckan!
Pia

Unknown sa...

kajsa; pinsamt är det, kaaaan bara inte... fast jag gör försök... seriösa tror jag varje gång... men det är verkligen ett steg fram o två bak... min man som varit mkt värre nikotinist än jag har ju lyckats... pinsamt pinsamt att jag inte kan då... han tog hjälp av champix dock... får göra det jag med för jag vill verkligen slippa slippa slippa

rosa; ja fazers blå är perfekt!!! såklart att de blev avundsjuka där på bussen... moooahaha

irene; mignonäggen är en klassiker o ett måste på påsken i finland... men anthon berg är en riktig drömkarl han med!!!

syster: ja just det! du köpte alltid jim o jag da capo o så stred vi om vilken som var godast, så var det ju... o så minns jag att du alltid åt så långsamt du kunde så att du skulle ha kvar när jag hade slut... samma sak varje gång... speciellt när vi köpte glass var det så, hmmh...

sfinx; en gång till, om igen
ja...från latin skulle jag tro...italiano och sjjooo, en da capo är ganska liten så det räcker "inga me en inga"...
men har du tänkt på att "förritdin" när man va "litin" åt man aldrig så mycket godis på en gång som man gör nu (som även barn gör nu)... eller minns jag fel...
tror iaf att om ngn hade kommit hem med en godispåse av dagens storlek till oss där i början av 70 talet då hade vi nog svimmat alla tre systrarna... om inte av synen så av sockerchocken...

hej pia; ja, jag har tittat in hos dig nån gång nu o då jag med eftersom jag ju känner dig lite sen tidigare och såg att du är fb vän med ann som jag jobbar med nu ju...
fin o innerlig blogg har du... och fantastiskt vackra foton...
och du har säkert märkt att sfinxen46 som tidigare var min... "plastsvärmor" (el nåt sånt)... ja, att hon o du har en gemensam nämnare i bloggkompisen tina...
kul!

Unknown sa...

och pia; visste inte att du var finska ju... självklart gör fazer godaste salmiaken!!!

Sfinxen46 sa...

Manotanten lilla. Det senaste är "Bonus" svärmor, har jag hört *LER*

Syster sa...

Nähä, jag bara åt långsamt, det var inte med flit..jag kunde väl inte hjälpa att jag åt långsamt, det gör ja ännu förresten, det var samma med korvochbrödet efter bion på Rökkas, och förresten så brukade du få det sista av min glass, så det så..

Unknown sa...

ja precis, så sa du då med!!!
om både korv o choklad o glass ju... men det stämmer nog att jag fick det sista av din glasss många gånger... snällt ju men lite konstigt...

 
web statistics