manotantens strategier

onsdag 13 januari 2010

Jag kommer från...


"Where I'm from" dikter kan skrivas från en mall... som finns här bl a.
JagBlommar-Maria skrev en, det var där jag såg en sån första gången, nu har jag läst fler och originalet av George Ella Lyon förstås.
Jag tycker man kan ändra o lägga till och dra ifrån hela tiden men det här är min where Im from så här långt...


Var jag kommer från

Jag kommer från hemvetesmörgåsar, O'boy och rosa lingon-vispgröt, från nypotatis med riktigt smör och spagetti med köttfärsröra.

Jag kommer från grusvägar och kök där katten putsar sig i solstrimman på trasmattan.

Jag kommer från hästhovsört, vivor, sippor, kungsängslilja och ekar, tusenåriga.

Jag kommer från urberg och grynnor och stickiga röda granar.

Jag kommer från kyrkkaffe och hormonfester på höloft

Från österbottnisk tystnad och åländskt "sssjoooande", från marimekkotyg, v-jeans och fuskpälskantade jackor som trasslade håret i nacken till omöjliga härvor.

Jag kommer från Fazer's mignonägg, Shere Hite rapporten och platåträskor, regnbågsfärgade.

Från oljekris och framtidstro, från månlandning och Palmeambivalens.

Jag kommer från humlors surr i kohagar, dungar, holmar... ett kungarike jag trodde var mitt och som var det.

Jag kommer från ögona böj och Ku-kuuuddona kom.

Jag kommer från kvinnor som burit ved och vatten och barn med två krig i ryggen.

Från istidsrevor, vemod och heta bastustenar.

Jag kommer från granitens brummande sång.

Från sand mellan tårna och blöt ull.

Jag kommer från sånger om tiderna; de som är, som har varit och de som komma skall...

Jag kommer från Volvo Amazon.


4 kommentarer:

Sfinxen46 sa...

Jag känner igen det. Undrar om inte jag också varit där omkring? ;)

Blipp sa...

Härligt det verkar vara något att komma ifrån och inte kommaIFRÅN. Ser alla bilder och hormonkalas vet jag hur dom kan vara, o humlor o träskor, älskade träskor. Vill oxå skriva en sån, sen. Som du säger kan man nog skriva flera och fylla på o så, man kommer ju från och ifrån många ställen och saker.

Irene sa...

Oj vad mkt bilder man fick framför sig när man läste! Massor av händelser som passerar revy. Du har fångat dem bra!

Unknown sa...

ja, det har du nog varit, sfinxen

att känna till var o vad man kommer från är bra... ännu bättre kanske att veta vad man kommit Ifrån... och vad man ännu har att komma Ifrån

det är som de säger att när man börjar skriva en sån där dikt så triggar det igång hur många bilder o minnen som helst... men man kan ju inte ta med alla på en gång... skulel bli alldeles för lång

 
web statistics