manotantens strategier

fredag 19 juni 2009

Hyvää Juhannusta - Glad midsommar


Chicken tandoori, tikka masala, mixed sizlar...

Traditionell midsommarmat

... hämtad 188 steg från vår port (jag räknade)

... rödvin i stället för schnaps...

och cheesecake med (otroligt nog) några jordgubbar på...

kaffe och lite mera vin...

I like, I like

Sill o nubbe o små grooodorna kan jag inta nästa fredag eller nån gång i oktober...

För jag HAR ju så svårt för traditioner så (om ingen i min närhet kommer i kläm... liksom känner att de kanske blir utfrysta för att de inte firar julen med skinka och messömmarn med sill) så gör jag som hela mitt väsen säger och vägrar storhelgs-riterna... ja, mitt inre vill helst göra tvärtom... och framförallt inte luras med i några kravfyllda groddanser...

Så sen, efter indisk midsommar-middag, diskuterar P och jag nåt kvasifilosofiskt och spelar gitarr och sjunger (lite Taube vart det ju, det lät stundtals väldigt illa också...) och ja, sen chattar vi med varann på ungarnas datorer... från övre våningen i lägenheten till den undre... och jag twittrar om P's lååånga utläggning kring Freud och Jung och kulturens påverkan på oss människosjälar och religionens... framförallt...

Så några midsommar-ritualer kan vi väl bocka av ändå...

En rituell handling till ska jag utföra; som alla häxor, samlar även jag under midsommarnatten varje år mina "kraft-items" från naturen... skumt, jag vet..

3 kommentarer:

Unknown sa...

Gudinnan Kali; citat Wiki...:

"Kali är en hinduisk gudinna, som först beskrivs i eposet Devi-Mahatmyam från ca 1000 e.kr. Där beskrivs hon som den aggressiva aspekten av gudinnan Durga. I den texten hjälper hon Durga i kampen mot de manliga demonerna. Kali är i mytologin och ikonografin ofta partner till Shiva, men är aldrig underordnad honom.
I den klassiska bilden av Kali, dansar hon på Shiva, som ligger på marken...Kali är självständig och ofta aggressiv, men samtidigt ömsint och kärleksfull..."

Anonym sa...

Hej!
Det låter som att ni hade en riktigt trevlig midsommar med ert eget firande. :-)

Kul att se att fler datanördar än vi sitter vid varsin dator i huset och chattar med varandra!

Ha det gott!
Kram från Jenny O

Anonym sa...

Ja missommarn blev helt ok faktiskt och det är ju inte klokt egentligen, men nördigt o kul det där med chatteriet... vi hamnar ofta på samma våglängd när vi skriver, P o jag... när vi snackar face to face blir det genast svårare... av nån anledning som har att göra med den långa tid vi tjaaatat på varann... på gott o ont... /lena

 
web statistics