manotantens strategier

tisdag 2 juni 2009

Ssschjjo!

Ssschjjo!
Ni vet det där medhållande, konstaterande jo:andet som uttalas på inandning... vanligt på Åland.

Det ssschjjo man andas när man sitter på ett 1575 miljoner år gammalt åländskt urberg; röd granit, rapakivi; hällar blankslipade... skrevor räfflade, skrovlade, skrapade av den kilometer tjocka inlandsisens tryck och skav när den långsamt grötade sig över och förbi för 10.000 år sedan...


När man har blicken på horisonten som så troget låter himmel o hav mötas på ett alldeles, alldeles fullkomligt hänförande sätt.

När fältspat, glimmer och hornblände sjunger, hummar sin urbergssång... då tillåts människosjälarna för en sekund ha svaret på livet, universum, ja allt... då när solen fräser sig ner i djupet och den där känslan, vetskapen infinner sig... av att man sitter på en planet som vrider sig, skruvar sig, cirkulerar och rusar fram i världsrymden...


Det är då man ssschjjo:ar, konstaterande... trygg där på urberget... för det behövs inte mer... ssschjjo:et innehåller allt som behövs, varken mer eller mindre.

Och jag antar att man upplever samma sak på ett Norrländskt fjäll för visst ssschjjo:as det rätt så friskt där med, har jag för mig.

4 kommentarer:

Blipp sa...

Om Vi åker till Åland vid Midsommar vart tycker Du att vi skall bege oss då? Förra året var vi långt österut. Några tips?

Unknown sa...

mitt "ursprung" är ju Geta norraste norra på fasta Åland
men utskärgårds finns två överdängare: Brändö och Kökar!
Storslaget o puttinutt-åländskt på samma gång. En sällsam blandning...

Men just det urberget jag talar om här finns alltså i nordligaste kommunen: Geta
Där finns faktiskt ett bra hotell precis vid min granitsoffa...

Havsvidden heter det och man har horisontutsikt från alla annexen tror jag...
DET rekommenderar jag faktiskt...
och om ni åker dit tar man av precis bredvid min "fädernegård" där min syster bor nu...

Unknown sa...

www.Havsvidden.com

hotellets hemsida
härliga bilder
men ingen överdrift

Blipp sa...

Tack! Detta skall kollas och kanske prövas! Undrar om jag var där i Geta förra året, skall kolla det me...tack!

 
web statistics