manotantens strategier

lördag 7 februari 2009

365

Man häpnar. Vad mycket kreativitet, kärlek, inspiration, glädje och visdom det finns i bloggvärlden. Visst finns det en massa missmod, sorg, saknad, självömkan och ilska också men dem bläddrar jag oftast förbi faktiskt.
Nej, efter en rundvandring bland:
helvita heminredningsbloggar och rosa/lila/gula pysselbloggar och fotofyllda hästbloggar och lika fotofyllda mammabloggar och brun/beiga politikerbloggar och svarta tonårsbloggar och gröna trädgårdsbloggar...så häpnar man faktiskt över just all kreativitet och inspiration som sprudlar runt om i landet. Det pysslas och bakas och fixas med hus och ungar och hästar och hundar... det gås promenader och städas och pyntas och samlas på vackra saker och alla dessa kvinnor, för det är mest kvinnor, hinner med så mycket och har sån koll och sån visdom och... ja, herremingud man blir imponerad!
Jo, det finns en massa män därute också men, med undantag för en del humoristiska bloggar, ngra pappabloggar (och 365saker.. förståss), så är det kvinnorna som rular helt klart. Självklart beror det på att de skriver om såna saker som jag är intresserad av men ändå... kvinnorna har snyggare, mer uppdaterade och mer inspirerande bloggar.

Undantag, som sagt. 365 saker.. som drivs av Navid och som verkligen imponerar i visdom och ödmjukhet och framför allt i konsten att Inspirera varje dag med sina tips om vad man kan göra... Riktigt kul och innovativ blogg, förundras...
Detta blir ett långt inlägg för nu ska jag checka av vilka av "sakerna" jag gjort hittills.

#1 Starta en blogg - check; en födelsedagspresent i förskott till mig själv... har tre nu...
#2 Tjuvlyssna - check; det gör jag rätt ofta.
#3 Umgås med en katt - check; gör jag varje dag o vill inte vara utan!
#4 Behandla dina böcker som fåglar -å nej mina stackars böcker sitter som i bur där i bokhyllan... ska kolla bookcrossing å det snaraste... annars kanske man helt enkelt kan lägga ut några ex på ett fik med en liten lapp om att det är ok att ta/låna hem boken...
#5 Rid på en häst - check; gör jag varje dag om det inte är så taskigt underlag som det är just denna äckel-vinter.
#6 Skriv in dig själv på Wikipedia - inte min stil och verkade krångligt men om jag verkligen inte har något annat att göra kanske...
#7 Brottas med en jämnstark - check; det gjorde jag mycket i mellanstadiet vill jag minnas... varje rast typ, nåt pubertalt antar jag, men kul var det ju...
#8 Gerillasticka - check; har pyntat N:e med ett antal redan o har fler på gång
#9 Lär dig en text utantill - check; jag kan några dikter utantill sen gymnasietiden tror jag, och några låttexter åxå men det här borde man göra oftare... noterar på min to do-lista.
#10 Ge bort dina kroppsdelar - står på min to do-lista absolut.
#11 Ljug för att överleva - check; inget nytt för mig...
#12 Anmäl dig till ett lopp - hmm, har ju sprungit tjejmilen och några halvmilare men tänker nog inte ge mig på nåt sånt i år... men att ta upp löpträningen lite lätt till våren vore rätt sjysst...
#13 Skriv ditt testamente - borde jag göra, helt klart... noterar även det på min lista då
#14 Ta en sånglektion - jag har alltid sagt att om jag fick leva om mitt liv är det två saker jag skulle vilja kunna från grunden och behärska väl med åren; 1 en asiatisk kampsport och 2 att kunna sjunga, på riktigt... men men det lär vara för sent nu... eller nä jag vet inte...
#15 Lek med ett barn - check; eftersom jag jobbar med barn och tycker att närvaro nästan är det viktigaste när man är med barn så visst check... men borde ju göra det oftare förståss, det är trots allt inte alltid jag prioriterar att leka själv...
#16 Morgonmeditera - check; kan en del meditationstekniker och har kommit fram till vad som passar för mig... sen är det bara att prioritera in det i vardagen åxå och ja, jag brukar ju göra det faktiskt... men sällan på morgonen dock.
#17 Gör en ansvarstavla - check; blev inspirerad och håller på med en.
#18 Hämnas på någon du inte gillar - check; men det var länge sen och ganska menlöst, kanske dags att ta tag i det igen... en som hämnades på ett kreativt sätt var ju Amelie från Montmartre, i filmen med samma namn, när hon fixade nyckel till sitt hatobjekts lägenhet och bytte plats på saker i köket och badrummet och ställde in exakt likadana tofflor men ett par nummer för små osv minns inte allt men en massa småsaker för att göra det riktigt obekvämt i vardagen utan att det märktes för mycket. Hmm, funderar...
#19 Måla en tavla som blir ett rep - riktigt bra och inspirerande tips, är just nu i planeringsstadiet...
#20 Skriv en debattartikel som bara jävlas - först tänkte jag att nej, det är verkligen inte min stil, det finns tillräckligt många som jävlas ändå... men sen insåg jag att jag har ett uppdämt behov någonstans att provocera så javisst det hamnar på listan det med...
#21 Få saker gjort - check; har plöjt en massa på nätet om Allen och GTD och det är verkligen min melodi det här som alltid skriver listor och organiserar och kategoriserar... kul tips och jag är i full färd med att utveckla min egen strategi för att få saker gjorda. Inte vet jag om det lyckas men det är inspirerande och känns bra.
#22 Starta en egen TV-kanal på nätet - no, no, jag är novis redan i bloggvärlden så det är INTE aktuellt!
#23 Hoppa fallskärm - big no, no, no är alldeles för höjdrädd och vill jag komma över den fobin så får jag nog börja på mkt lägre höjder... kanske köpa en större häst eller nåt.
#24 Starta eget företag - igen... inget intresse av det, tänkte jag men det gror nåt inom mig nu så vem vet, vem vet...
#25 Köp ett instrument du inte behärskar - check; behöver inte köpa något dock, det finns en hel del instrument hemma som jag inte behärskar och precis som det stod i inlägget så spelar jag när ingen annan är hemma.
#26 Diska för hand - check; har jag dock gjort tillräckligt i mina dar! Om jag vill uppnå det där meditativa, frigörande tillståndet så mockar jag en hästbox eller tar en dusch för det är ju nåt visst med rinnande vatten åxå...
#27 Hitta på din egen uppvärmning - hmm, kul inslag på min födelsedag, men jag kör nog med gamla beprövade att dansa hemma i vardagsrummet eller rätt o slätt jogga på stället eller... en rejäl "åkarbrasa" är inte dumt... eller att klättra i träd...det vore ju nåt och kanske kommer jag över höjdskräcken på samma gång och sen är det inte långt kvar till fallskärmshoppet (hu!) eller... ja nu gror det kanske nåt i huvet igen...
#28 Lär dig jonglera - check; gjorde jag för några år sen... kan bara med tre och det var helvette att lära sig det men hur roligt som helst när det flyter! Det är inte som att cykla dock... förmågan verkar tyna bort om man inte jonglerar på ett tag men det kommer ju rätt snabbt tillbaka, det gör det. Mycket meditativt det åxå.
#29 Gå i ide - check; gör jag ibland, spec den här årstiden. Visst har jag dagliga måsten som t ex hästen men dessa dagar får även han gå lite i ide och bara mysa han med. Känns inte som jag bryter idet för att jag mockar, fixar lite hästglufs och kör näsan i hårremmen.
#30 Färga om ett plagg - check; har jag gjort både med flit och av misstag. En batiktröja var min favorit länge.
#31 Skriv ner dina drömmar - check; har gjort det förut och blev inspirerad att göra det igen... så det har jag gjort nu sen 31 jan. Häromnatten drömde jag att jag skulle vara med i en danstävling... jag var väldigt nervös för jag hade inte ens övat. Kom rätt sent till sporthallen där tävlingen hölls och bytte om i all hast till nåt svart trikåaktigt och gick in för att se på mina konkurrenter. De var verkligen inget att hänga i julgranen men faktum återstod att jag inte hade en aning vad jag skulle hitta på för korreografi och snart var det min tur... drömmen tog slut innan dess som tur var.
#32 Lär dig älska din handstil - check; har flera olika och gillar dem allihop men kan bli lite "kontollfreakspedantisk" när jag tar fram min fina och det inte blir som jag vill... får jobba på det.
#33 Skriv ner allt du inte förstår - check; bra tips som jag har börjat med... inte allt förståss, då fanns det inga anteckningsblock tillräckligt tjocka men en del i a f.
#34 Återanvänd något du har hemma - check; är ingen nitisk samlare men kartonger man kan klä om, gamla jeans som kan lappas, tröjor som kan repas upp och garnet återanvändas till nåt nytt, lite roligare osv känns sjysst...
#35 Prova på en ny sport - skulle vilja prova nån asiatisk kampsport men vet inte om jag pallar/vågar. Annars har jag ju pugilister i familjen som gärna lär mig lite teknik ibland.
#36 Gör ditt eget självporträtt - check; hade jag hållit på med ett tag men jag blir inte nöjd, nu fick jag lite tips o lite inspiration så jag kanske inte ger upp än.
#37 Utnyttja det faktum att din stad är en trumma - nja, det verkar jobbigt ju men jag kommer att lyssna noga nu om någon i min stad utnyttjar detta faktum...
#38 Förbered dig själv för krig - ok, ska...första hjälpen kan jag, kartläsning är en passion och en viss kunskap om överlevnad i skogen har jag men jag vet faktiskt inte var närmsta skyddsrum är där jag bor nu...
#39 Lyssna på musik du hatar - check; det har jag gjort hela mitt liv tillsammans med P. Han spelar ofta musik jag faktiskt hatar...och vägrar stänga av... en del har jag ju lärt mig att nästan tycka om men mycket har jag nog börjat hata ännu mer. Men tanken med att utmana sig själv och sina ingrodda åsikter är berömvärd!

Japp. Väldigt inspirerande sajt och väldigt unga är dom men insiktsfulla...

2 kommentarer:

T sa...

Hej! Följer oxå 365saker. Kul att se hur nån annan tar sig an "uppgifterna". Funderar på att göra en likadan sammanfattning snart.
Hoppas du har haft en riktigt trevlig helg!

T sa...

Tack detsamma.
Nja, modig vet jag inte. Men jag vet vad jag vill och att jag kan själv... Haha.
Framåt våren så blir det säkert mkt trädgårdsbilder, det är så vackert här då!
Ha en bra vecka du oxå.

 
web statistics