manotantens strategier

tisdag 3 februari 2009

Uppvarvad

Uppe i varv just nu...
Jag jobbar ju på ett fritidshem dit barn 8-11 år kommer efter skoltid när deras föräldrar jobbar eller studerar. På förmiddagarna, dvs under skoltid, har jag bl a hand om hemkunskapen för sexorna och nu har jag precis avslutat en 2.5 tim lektion med åtta pubertalt hormonstinna 12-13 åringar som är av den livliga sorten. De fick i uppgift att göra potatisklyftor, tsatsiki och fruktsallad med yoghurtsås.
Ungdomar i den åldern tar mycket plats, både i rummet och mentalt och så ska det ju vara. Det är nu de förändras som mest under hela deras liv. Barndomen ligger bakom dem och ingenting är sig likt, varken fysiskt eller psykiskt. Hormonerna löper verkligen amok inom dem och jag säger bara det; Hormoner besegrar man inte i första taget... hormoner är sannerlligen ett av naturens stora mästerverk. Starka nog att fälla även de mest självdisciplineraade munkar o nunnor... vad har då en teenager utan livserfarenhet att säga till om? Ingenting, ingenting o åter ingenting... de är helt utlämnade, stackrarna...
Som pedagog har man då egentligen två val; ettdera förvandlas till någonting militärliknande furieaktigt och inte släppa ungarna en tum för långt. Eller så kan man göra som en av killarna i gruppen föreslog: "det är bara att flyyta mee..." Ja, det är vad jag gjorde idag... och så till den milda grad att jag så gott som regredierade själv... mindes hur det var att vara tonåring, hur otroligt intensivt och sabbt allting var. De här ungdomarna har mycken humor också så många goda skratt fick jag. Men nu är jag helt slut!

Inga kommentarer:

 
web statistics