manotantens strategier

fredag 27 februari 2009

Familemedlem nr 5 ca 60 kg

Dotter
a
Foto: Izabelle Nordfjell
a
a

Jag fick lägga ut en bild på familjemedlem nr 5; dvs dotter F, som för tillfället studerar förpackningsdesign i Sunne, är vegetarian, vacker som en dag och har bloggen jagdudet.blogg.se/
Izabelle Nordfjell går foto på samma skola som F. Här finns fler av hennes fina foton.
a
När sonen presenterades i tidigare inlägg skrev jag ju att båda mina barn är godhjärtade och eftertänksamma och att det var mina enda "uppfostrans"-mål. Min dotter är godhjärtad att hon (när hon var liten) grät när hon sett sin första uteliggare och t o m kände empati för stenar som såg ledsna ut eller brödskivor som blev lämnade ensamma i påsen... jag tror nästan hon gör det än idag... Och eftertänksam är hon ju också... rätt så hård mot sin egen person. I motsats till sonen, som oftast tar hela livet med en klackspark. har dottern lite högre ambitioner och krav på sig själv. Hennes stora, lite bittra humor, något barska temperament och det faktum att hon har utvecklat en hel del skinn på näsan är nog det som hjälper henne när kraven blir för stora.

Ett sjuhelsikes morgonhumör har hon... det har båda mina barn, förresten.

3 kommentarer:

Kajsa sa...

Du har verkligen väldigt fina ungar. Tänk att de blir stora människor till slut. (oj det där lät ju djupt!) Hej och godnatt!

Maria sa...

Hej!
Tack för kommentar hos mig så att jag hittade hit.
Vilken vacker dotter du har!!
Är det inte typsikt att det ofta är flickor som har större krav på sig själv och har svårare att ta livet med en klackspark. HUR kommer det sig?!

Anonym sa...

Ja mina ungar är "stora människor" både till ålder och själ...
Och det är ju typiskt som du skriver Maria att det är flickor som ofta har större krav på sig själva... har många gånger funderat och tidigare läst en del genusforskning kring detta... verkade ha att göra med hur flickor uppfostras till att vara till lags i mycket högre grad än pojkar... än i dag (!)... och att flickor analyserar mycket mer... generellt sett... + en massa annat som jag inte minns nu och som med all genusforskning så finns det ju individuella skillnader också...
Men jag har ett roligt eller belysande exempel på just det här... ska skriva ett inlägg om det, tror jag för det här vart ett långt "svar"...

 
web statistics