manotantens strategier

torsdag 5 mars 2009

365; lista 2

Många saker blir det:
#40 Tvätta dina gator i konstverk- Vackra videor! Själv har jag försökt hitta nån tillräckligt smutsig plats, men vår lilla stad är för ren! Åtminstone nu på vintern. Får väl göra det hemma för här finns damm.
#41 Förlåt någon- check
#42 Lär någon äldre nånting nytt- check; hoppas jag i a f...
#43 Para ihop lösaktiga strumpor- check; Hanneles gästinlägg fixar jag lätt men våra "lonely hearts" från förra århundradet är numera "free spirits".
#44 Skjut på saker- check; trodde först att det handlade om att skjuta upp saker till senare och att det dessutom kunde vara en vinstgivande födkrok... men skjutit med revolver och grekist militärgevär det har jag gjort och det är skrämmande kraftfullt...
#45 Gå ut på krogen nykter- check; har jag gjort många gånger, inte minst i min ungdom när jag rätt ofta var raggar-chaufför. Men min tid som croupiere på Finlandsfärjorna förstörde verkligen min förmåga att umgås med mer el mindre onyktra människor. Kallade fulla människor patetiska i en kommentar till inlägget o fick lite pisk för att jag "drog alla över en kam" osv men jag vidhåller ändå att fyllisar är rätt patetiska, inte minst jag, när jag är full.
#46 Lär känna dina fiender- check; inlägget var roligt skrivet och jag sätter en ära i att tex "googla skiten ur" dem jag inte gillar... ofta får man en lite annan syn på människan bakom när man läser om att de kommit näst sist i nån fotbollsturnerig med korplaget eller ser en bild från nån 60-årsfest eller nåt dop de varit på och de ser lite bortkommna ut där bland alla de leende släktingarna.
#47 Ge blod- check; just det gjorde jag häromdagen... anmälde mig som blodgivare.
#48 Limma ihop saker- check; på fritids limmar jag och barnen saker i stort sett varje dag. Annars så föredrar jag silvertejp det håller i alla väder!
#49 Tillverka en myntsamlare- Dottern har gjort en likadan som Navids fast bättre... Själv kör jag med en burk med texten "Stop smoking".
#50 Gå på LAN- nä, jag har skjutsat lanare både hem o bort men aldrig "gått" själv... men jag var ju med på ett hörn när begreppet tant-LAN föddes. Och jag tror det skulle vara kul med ihopkopplade tanter.
#51 Hångla offentligt- check; fast det var i min ungdoms vår. Nuförtiden tycker jag mest att hångel är rätt knöligt, spec om det skulle vara offentligt. Och obekvämt.
#52 Döda mossiga talesätt- check; ofta ÄR ju talesätt ganska "o-mossiga" men visst finns det ju riktigt snusförnuftiga tråktalesätt som behöver "dödas". Ropa inte hej förrän du har ett bäcken är ju ett...
#53 Häng upp ett vindspel i en park- har jag aldrig gjort men varför inte.
#54 Skriv ner din livshistoria på ett A4- halvcheck; jag skrev dagbok hur länge och hur mycket som helst, så där finns en del av min livshistoria... men det är ju inte ett A4 och inte hela mitt liv... Blev dock riktigt inspirerad av detta inlägg och försökte faktiskt men det var svårt... och ett A4 (???)... hur skulle livet rymmas på ett enda papper? Ändå var det just det jag tyckte var bäst; att det skulle vara ett A4. Jag gillar det formatet, det vanligaste av alla, och man skulle ju få VÄLJA sina ord men får det plats?? Jo, om jag punktar ner bara, i kronologisk ordning... Snyggt, överskådligt, koncist.
#55 Stå på huvudet- check; men jag blir så yyyyr...
#56 Etablera ett nytt ord- check; men internt inom familjen och egentligen var det ju barnen som kallade mjölk för gunk... o annat som glök, kojatate mm. Kommer inte ihåg allt nu (borde ha dokumenterat mer). Men jag var övertygad för länge sen, när Trivial pursuit var helt nytt, att det var jag/vi som började säga "pluppfråga"...
#57 Bränn upp dina gamla tonårsfoton- nja, jag vill ha dem kvar och acceptera att man är den man är.
#58 Ät saker du inte provat- check; har jag gjort många gånger. Hade aldrig ätit fiskbullar eller pölsa innan jag flyttade till Sverige. Det första äter jag helst inte igen men pölsa är ju inte dumt med mycket rödbetor. Finns ju massor man inte provat och jag äter allt, allrahelst om någon annan lagat det, för jag älskar inte matlagning direkt... älskar ätandet dock.
#59 Gör en kalender- check; antar jag för man gjorde ju sånt som barn... är dock allergisk mot t.ex adventskalendrar med små paket... spec i skolans värld, barnen blir så "fixerade" på nåt sätt... men en kul ide ändå när det är för vuxna...
#60 Kombinera två saker- check; på många sätt har jag kombinerat två eller flera saker...
#61 Starta en T-shirtbutik på nätet- något för sonen som varit inne på att designa själv.
#62 Mata fåglar- check; även om det mest är P's projekt det.
#63 Gör det du vill- check; jag köpte häst trots att jag nog eg inte har råd... och jag har gjort en massa annat jag satt upp som mål, men det finns grejer kvar och "överjags-terroristerna" är inte helt tysta än.
#64 Dokumentera ditt kvarter- inspirerande inlägg, jag ville börja direkt o fota o samla anekdoter osv men jag hinner fan inte med allt... 
#65 Låna ut pengar till folk- ska kolla in sajten. 
#66 Skriv ditt eget tacktal- dagens "sak" att göra och nej det känns inte aktuellt men jag förstår tanken bakom och jag ska ägna en stund i natt till att ödmjukt tänka på alla som stöttat mig på vägen i min "framgångs-saga"...
Och sen ska jag somna så sött.

 
web statistics