manotantens strategier

lördag 28 mars 2009

Skickat hjärnan på gym


Ja, jag gillar att bli utmanad, att få något att bita i... att häpna och tappa hakan och sen sitta där med den i famnen och som en byfåne mumla: "jahaa, ja just de, just de... hade inte tänkt på de..."

Jag menar när man läser om teorier som är "teorier om varför vi människor har så olika teorier om vilka vi är..." eller funderingar/forskning kring... "to know HOW we know that we know what we know"... 

Jag menar då känner man sig som en byfåne... först... sen gäller det att försöka montera fast den där hakan igen... så man har någon haka att "klia" så där fundersamt... montera fast den med silvertejp om inget annat fungerar och BÖRJA TÄNKA...

Och det knakar och sprakar som i en gammal transistorradio när otrimmade neuroner och synapser tvingas lyfta 120kg i hjärnans bänkpress, när cellerna måste springa maraton och signalsubstanserna tävlar om vem som är bäst i triathlon... när cortex... nä, ni fattar...

När min hjärna tvingas ARBETA... då står tiden still, nej, rusar, rusar, berusar och ett cykliskt, spiralformat mer holistiskt sätt att se på omvärlden och oss människor börjar ta form nånstans i den svettiga hjärnbarken...

3 kommentarer:

Irene sa...

Min hjärna har börjat trappa ner sen jag fyllde 50. Har hamnat i Lappland (måste skriva lappar för att komma ihåg saker...)

manotanten sa...

hihi, ja jag känner igen de där... det är ju tyvärr så att sen glömmer jag lapparna också nånstans... ibland kan jag hitta nån lapp långt senare... och jag fattar inte alls vad det står på den... har glömt det totalt...

t-kansjälv sa...

Oj en så berusande text, blir ju nästan snurrig bara av att läsa, hjärncellerna får verkligen jobba! Nu ska jag ställa mig och diska och låta tankarna snurra vidare i sann 365-anda.
Hoppas du haft en trevlig helg!

 
web statistics