Fick en kommentar med en fråga (från m : 70% garn) under inlägget om "familjemedlem nr 6" (som ju var jag själv) om hur det är möjligt att kunna sitta "med ett barn i taget" på fritids...
Det här är ju en riktig hjärtefråga för mig eftersom jag vet hur det ser ut på förskolor och fritidshem runt om i landet. Personalbrist, stora barngrupper, trånga lokaler som man ofta dessutom delar med skolan...mm mm.
Jag har också varit där, i frustrationen över att inte kunna göra ett bra jobb och med ständigt dåligt samvete för att inte hinna med alla, eller ens några barn...men på gränsen till utbrändhet lärde jag mig att säga ifrån och ALLTID PRIORITERA FRITIDS... INTE skolan som så många av mina kolleger under åren gjort.
Jag tycker det är helt oproffsigt faktiskt att lägga ner så mycket tid, ork o lust på förmiddagarna att man kommer helt utsjasad till sin "huvudverksamhet" och bara väntar på att få gå hem tidigt... Jag är allvarlig när jag menar att det är DERAS VAL... Ja, jag vet hur det ser ut "där ute" men när även fritidpedagogerna själva innerst inne anser att det är högre status och mer prestige att vara "lärare" o arbeta i skolan så HAR de valt själva...
Jag vill inte säga att det varit lätt att komma dit vi/jag är nu... eller ens att det alltid kommer att vara så... för vi/jag får "kämpa" varje dag med att upprätthålla den standard vi har med personaltäthet, resurser och egna (!) lokaler...
OCH jag har diskuterat detta med rektorn många gånger... Hon accepterar och menar på att det ÄR professionalitet av mig att inta denna hållning men jag har också på så sätt åkt ner en "klass" i hennes (o kommunens) kriterie-system som används vid löneförhandlingar/samtal och där skolan alltid prioriteras... Jag menar, förut när jag nästan var utbränd så låg jag oftast på högsta steget o fick löneförhöjning därefter... nu när jag ställer krav och är lite obekväm har jag halkat ner... Men det är MEDVETET, vi har diskuterat det och jag "bjuder" på det! Både för min och för fritidsbarnens skull!
Gud vad jag låter "snusförnuftig" nu... jag vet ju hur många sliter hund "där ute" och jag vill ju inte heller mena att skolan är oviktig... MEN för MIG är den mindre viktig... jag har VALT var min yrkesprofession ligger.
Bilderna från senast jag var med 12 tjejer och bowlade.
5 kommentarer:
Tror att du gör ett jättebra jobb!
Hejsan! Jag jobbar 50% i förskoleklass och ytterligare 20% vik på fritids, dvs 2 em/v. På fm är vi 4 ped på 46 barn i förskoleklassen, men på em är vi 4 på 75 barn, varav flera med särskilda behov (som har extrastöd i skolan). Det finns ingenstans att ta vägen när man vill vila öronen och mycket av tiden går åt till att bara vakta, barnen. Man känner sig så otillräcklig. Barnen kommer och vill att man ska spela spel, göra nåt pyssel och sånt, men det är svårt att "låsa fast sig" vid ett bord. Hela tiden måste man gå ifrån och göra annat, t ex lösa konflikter och trösta, och det är synd om de barn man sitter med. Å andra sidan blir barnen stökiga av att inte få den arbetsro som vi vuxna kan leda in dem i om vi får den arbetsro vi behöver etc. Det skulle kunna vara så bra och man kanske måste resonera som du gör; antingen eller och då behöver jag å anda sidan inte ha så dåligt samvete för fritidsbiten. Men det har jag så klart ändå. Låter inte klokt med lönen. Skolan, fritids och hemmet är ju olika bitar som ska komplettera varandra och vi har olika roller i barnens vardag.
Ja, det är en balansgång, det är det, att få till den där arbetsron för alla. Just det du tar upp om barnen som kanske är utåtagerande och har extra stöd i skolan men inte på fritids är ju ännu ett bevis på vad kommuner o rektorer prioriterar... Vi har flera såna barn vi också och det vill till PLANERING för att få allt att funka... varje dag får vi avsätta en personal att vara "assistent" egentligen, en annan får vara "spindeln i nätet"; den som "springer omkring" och "vaktar" och hör o ser och förekommer innan konflikter, löser konflikter och svarar i telefon och plåstrar om och tröstar och föreslår aktiviteter och... pust, spindelgörat är jobbigt men det som betyder mest för arbetsron faktiskt. Spindeln har ju INTE tid att sätta sig med några barn men om spindeln är "effektiv" kan de andra i personalen verkligen göra det... (även om man ALLTID förlorar i memory eftersom man ibland ändå har nåt vakande öga på annat och missar var korten låg:):)
Att jag ligger lite lägre i kriterie-listan har rektorn o jag "kommit överens" om faktiskt när jag vid ett samtal sa att: på fritids vet jag att jag gör ett bra jobb och jag lägger ner min SJÄL i det... i skolan gör jag "så lite som möjligt utan att göra ett dåligt jobb"... (25% av min arbetstid betalar skolan: jag har bl a hemkunskap med sexorna)
Hon hickade lite rektorn men hon har fattat nu och accepterat att jag står fast vid det... bara en övermänniska kan lägga ner sin SJÄL i alla verksamheter. Om det sen kostar mig några hundra i månaden så är det värt det... min själ säljer jag inte!
Vem har ni chef på fritids? Vår rektor är rektor över två förskolor, förskoleklassen och fritidshem 0-1 och 2-3. Vi finns på en F-9-skola men har i stort sett ingenting gemensamt med övriga skolan, trots att vi delar gård med 1 - 3. I förskoleklassen gör vi som du också säger, "avsätter" en av pedagogerna till "assistent" eller till en mindre grupp. Tycker det har blivit lite lättare nu. Barnen har mognat och gruppen har blivit mer hopjobbad. Snart är det sommar och sen får vi nya barn i förskoleklassen och börjar om igen :)
Va, skönt att det blivit lugnare när gruppen blivit mer stabil.
Vår rektor chefar över en tvåparallellig 0-6 skola inkl en samverkansklass för barn med olika koncentrations-svårigheter, våra tre fritidsavdelningar och en särskola för gravt handikappade, autistiska barn.
Förskolorna i vår kommun har egen rektor/rektorer.
Till hösten kommer vi nog få se på förändringar dock, eftersom en skola i närheten ska läggas ner och vi på vår skola "tar över" en del av de barnen... hur förändringarna ter sig vet ingen än men jag antar lite skeptiskt att det INTE är till det bättre, tyvärr
Skicka en kommentar